Nattomsorg

På Solskiftets förskola erbjuder vi ”Nattis”, vår barnomsorg för obekväma arbetstider.

Det skapar en trygg och stimulerande miljö för barn i åldrarna 1-12 år. Verksamheten är utformad för att främja barnens utveckling och lärande genom lek, social interaktion och pedagogiska aktiviteter. Nattis erbjuder omsorg utanför de vanliga arbetstiderna, vilket kan inkludera tidig morgon, sen kväll eller till och med under natten, för att möta behoven hos föräldrar som arbetar oregelbundet eller skiftande arbetstider. Verksamheten är öppen alla dagar året runt.

Vad är Nattis?

Nattis är en barnomsorgslösning för familjer som behöver omsorg under kvällar, nätter, helger och storhelger. Denna omsorg är särskilt viktig för er med arbetstider som faller utanför den ordinarie förskoleverksamheten. Nattis tillhör kategorin ”Annan pedagogisk verksamhet” enligt skollagen, och är inte en del av den ordinarie förskolan. För mer information kan ni besöka Skolverket.se.

Nattis är nästan som att vara hemma

På Nattis ska kvällar, nätter och helger vara så likt hemmamiljön som möjligt. Här kan barnen spela spel eller koppla av i soffan efter kvällsmaten. De yngsta barnen får på sig sin pyjamas och lyssnar på en saga innan läggdags, medan fritids barnen kan få en pratstund med en pedagog eller titta på sitt favoritprogram på TV tillsammans.

Vår ambition och ansvar

På Solskiftets förskola strävar vi alltid efter att tillhandahålla omsorg utanför den ordinarie förskolans öppettider, så länge ni som föräldrar behöver det. Vi planerar och anpassar vår verksamhet för att möta era behov av omsorg på obekväma arbetstider, även om efterfrågan kan variera över tid. Vårt mål är att ni alltid ska kunna känna er trygga med att det finns en plats för ert barn hos oss när det behövs.

Planering är nyckeln till en lyckad Nattis-upplevelse

För att följa de arbetstidslagar som finns, behöver schemaändringar på obekväma tider meddelas minst 10 dagar innan, så att vi kan bemanna på rätt sätt.

Ansök om en Nattis-plats

För att ansöka om Nattis på Solskiftets förskola behöver ni uppfylla följande krav:

• Ha en tillsvidareanställning med ett giltigt anställningsavtal eller kontrakt.
  • Era timmar måste vara kontinuerliga över den redovisade schemaperioden.
  • Vi ber er skicka in era ansökningsuppgifter till oss inom 10 dagar från ansökningsdatum. Om vi inte mottar uppgifterna i tid riskerar köplatsen att raderas.

Ansök här

Kontakt och frågor om Nattis

Om ni har frågor eller vill veta mer om Nattis på Solskiftets förskola, är ni varmt välkomna att kontakta oss. Vi berättar gärna mer om hur en kväll eller helg på Nattis ser ut och ser fram emot att stödja er familj med den omsorg ni behöver.