Ställ barn i kö

Placering och urval

Behandling av ansökningar:

• I IST HOME e-tjänst ansöker man om förskoleplacering på Solskiftets Förskola.
  • Enligt gällande regler och riktlinjer (exempelvis syskonförtur eller kötid) görs ett urval av vilka barn som får en plats.
  • När ansökan har inkommit till kommunen handläggs den, därefter skickar handläggare på kommunen i sin tur erbjudande om placering digitalt till vårdnadshavare.

Förskolans platsbehov: Placeringen baseras på tillgängliga platser, barngruppernas storlek, och förskolans pedagogiska överväganden.

Erbjudande om placering

Erbjudande skickas av handläggare på kommunen via brev eller e-post: Föräldrar får ett skriftligt erbjudande om placering på förskolan. Dom kan välja att tacka ja till placeringen eller avböja. Vi ser deras svar på ansökan digitalt på IST Administration.

I placeringserbjudandet till vårdnadshavare framkommer följande:

• Namn på den förskola där plats erbjuds.
  • Startdatum enligt önskemål alternativt annat startdatum utifrån förskolans möjlighet till erbjudande av placering.
  • Svarstid – hur lång tid föräldrar har på sig att tacka ja eller nej (ofta 10 dagar).
  • Kontaktinformation för frågor eller funderingar.
  • Bekräftelse av plats: Föräldrar måste svara inom angiven tid för att bekräfta platsen. Om svar uteblir inom den angivna tiden går platsen vidare till nästa barn i kön.

Svars- och uppföljningsrutiner

• Tacka nej: Om en förälder tackar nej till platsen, kan de erbjudas möjlighet att stå kvar i kön eller göra nya val. Dokumentera anledningen till avslag för framtida planering.
  • Tacka ja: När en förälder tackar ja till platsen skickas en bekräftelse ut med ytterligare information om inskolning och praktiska detaljer. Rektor skickar ut inskolningsbrev, informationsbrev om förskolan och andra viktiga dokument till vårdnadshavarens e-postadress.

Inskolning och introduktion

Inskolningsplan: Efter att platsen är bekräftad ska en plan för inskolning göras i samråd med föräldrar. Det kan inkludera inskolningsmöten, pedagogisk introduktion och en plan för barnets successiva anpassning till verksamheten.

Ställ ditt barn i kö här!