KLAGOMÅLSHANTERING

Ni kan välja att skicka in ert klagomål anonymt eller personligt.

Välj om ni vill vara anonyma eller inte

8 + 3 =

Handlingsplan Klagomålshantering

Kvalitetsdefinition


Huvudman antog 2016-08-10, § 46, en kvalitetspolicy för Solskiftets Förskola AB.

Kvaliten i Solskiftets Förskola AB är att ständigt förbättra.
Kvalitet är samtidigt att tillgodose behov och infria förväntningar hos barn, vårdnadshavare och medarbetare.

Bakgrund

Målet för allt kvalitetsarbete är effektivare verksamhet, nöjda vårdnadshavare, nöjd personal och ledning, samt att ständigt utveckla och förbättra verksamheten.

Via kvalitetsarbete skall Solskiftets Förskola AB lägga fokus på barnet i sitt arbete.

Med ett öppet förhållningssätt skall dialog uppmuntras mellan Solskiftets Förskola AB och vårdnadshavare. Kvalitetsarbetet skall möjliggöra att åtgärder snabbt vidtas för att lösa problem, när något gått fel eller något oförutsett och oväntat inträffat.

Alla inkomna synpunkter skall registreras och följas upp i den mån det är möjligt. Ett registrerad klagomål eller synpunkt betraktas som en offentligt handling förutsatt att den inte innehåller uppgifter som skall sekretess skyddas. Särskilda regler gäller vid sekretess.

Den som framfört klagomålet eller synpunkten skall alltid få en återkoppling om att det har tagits emot, eventuell åtgärd samt uppgift om ansvarig kontaktperson. Återkopplingen skall ske inom 5 arbetsdagar. Inom tio arbetsdagar skall den enskilde som lämnat klagomålet eller synpunkten meddelas vad som händer i ärendet. Om det är ett beröm som inkommit behöver inget besked lämnas.

Återkopplingen till vårdnadshavare kan ske via telefon, e-post eller post. Den enskilde vårdnadshavaren anger vid registrering själv hur han/hon föredrar att bli kontaktad. Den enskilde kan även välja att inte bli kontaktad.

Alla synpunkter skall registreras i Solskiftets Förskolas klagomål & synpunktshantering. Externt registrerade synpunkter och klagomål registreras på förvaltningsnivå och vidarebefordras till respektive enhet av ansvarig registrator.

  • Innan ett ärende avslutas måste det klassificeras fullständigt.
  • Ärenden avslutas av ansvarig chef eller av utsedd medarbetare när det anses behandlat.
  • Respektive ärende avslutas av utsedd medarbetare efter att ärendet redovisats för i berörd nämnd.
  • För sekretessbelagda ärenden gäller speciella rutiner.
  • Inkomna klagomål & synpunkter besvaras inom 2 arbetsdagar med uppgift om vem som är ansvarig för ärendet.
  • Inom 10 arbetsdagar lämnas besked om vad som händer i ärendet.